Ontdek hier duidelijk en overzichtelijk hoe outplacement werkt

Ontdek hier duidelijk en overzichtelijk hoe outplacement werkt

Het krijgen van een ontslag of het ervaren van een dreigend ontslag, wordt dikwijls als zeer zwaar en emotioneel ervaren. Logischerwijs schieten er allerlei vragen door uw hoofd. Maar niet alleen u, ook uw werkgever kan last hebben van een ontslagsituatie. Voor alle betrokken partijen is outplacement de perfecte oplossing.

Doordat u met een ervaren outplacementcoach samenwerkt, bent u sneller en beter voorbereid om de arbeidsmarkt weer vol goede moed te betreden. De outplacementcoach voorziet u van allerlei kansen, mogelijkheden en potentiële werkgevers. Samenwerken met een outplacementcoach is essentieel in het proces na een ontslagsituatie. Hij of zij helpt u om de juiste keuzes te maken op zeer uiteenlopende vlakken.

De meest vooraanstaande functies van een outplacementcoach zijn:

  • Ontzorgen: Een outplacementcoach ontzorgt u doordat u te allen tijde op de hoogte bent van uw wettelijke verplichtingen en rechten. Zodoende bent u altijd op een juridisch verantwoorde manier bezig.
  • Ondersteuning: Een outplacementcoach ondersteunt u doordat hij of zij u helpt na te denken over uw passie. Wat wilt u echt doen? Waar denkt u dat uw talenten liggen? Wat denkt u dat uw passie is?
  • Adviseren: Een outplacementcoach adviseert u op het gebied van allerlei loopbaankeuzes. Staat u gevoelsmatig op een kruispunt en heeft u moeite om een keuze te maken? Dan adviseert een outplacementcoach u heel gericht.
  • Begeleiding: Een outplacementcoach begeleidt u richting een zeer stabiele privé- en/of werksituatie. Het komt regelmatig voor dat een ontslagsituatie een grotere invloed heeft dan van tevoren wordt ingeschat.

Wat is outplacement?

Dit lijkt misschien een hele eenvoudige vraag, maar er zijn genoeg mensen die niet exact weten wat outplacement is. Voor hen hebben wij voor eens en altijd een duidelijk antwoord: Outplacement is de professionele begeleiding richting een nieuwe job die u ontvangt nadat u uw ontslag heeft gekregen. Zowel werkgevers als werknemers hebben profijt van outplacement. Er ontstaat duidelijkheid op het gebied van rechten en plichten en alle partijen houden goed contact met elkaar. Outplacement geldt niet alleen voor individuele ontslagsituatie, maar ook voor een collectief ontslag.

Hoe ziet een gemiddeld outplacementtraject eruit?

Ieder outplacementtraject is uniek! Dit heeft te maken met het feit dat ieder mens verschillend is en hierdoor ook andere wensen en behoeften heeft. Desondanks zijn er toch dikwijls een aantal vaste onderdelen te herkennen. Zo is een outplacementtraject bijvoorbeeld doorgaans opgedeeld in 3 fasen. Dit geldt voor zowel individuele ontslag als een collectief ontslag.

  • Fase 1: Intake, analyse en detectie
  • Fase 2: Searchfase
  • Fase 3: Solliciteren en opvolgen

Gedurende de bovenstaande fasen komen vaste onderdelen naar voren. Dit kan natuurlijk per outplacementtraject altijd afwijken, omdat een outplacementtraject uniek en absoluut maatwerk is.

Fase 1: Intakegesprek & Analyse en detectie

  • Kennismaking met uw coach: een kort kennismakingsgesprek waarbij u bekijkt of er een klik is tussen u en de outplacementcoach.
  • Verwerking van ontslag: rouwverwerking klinkt te zwaar, maar het is wel van belang dat er wordt gekeken naar onverwerkte emoties die voortkomen uit een ontslagsituatie.
  • Doelstellingen outplacement: er wordt specifiek gekeken naar wat u wilt bereiken gedurende een outplacementtraject. Een belangrijke vraag is: “Wat hoopt u te bereiken met outplacement?”
  • Het bespreken van een planning: Een grote groep mensen verwacht snel resultaat en wil binnen een bepaalde tijd een beoogde bestemming bereiken. Samen met uw outplacementcoach maakt u een realistische planning.
  • Drie zeer essentiële vragen: Wat kan u, wat wilt u en wat durft u?
  • Uw huidige positie op de arbeidsmarkt: Bepaal uw positie naar aanleiding van een gedegen marktonderzoek. Wat hebben andere mensen van uw leeftijd en opleidingsniveau gedaan? Zijn er nog bijzondere mogelijkheden die u aanspreken?
  • Uw beroepsprofiel: Er wordt gekeken naar uw specifieke beroepsprofiel. Op welke wijze kunt u zichzelf met behulp van uw outplacementcoach als merk presenteren aan de buitenwereld?

Fase 2: Searchfase

  • U maakt kennis met de huidige arbeidsmarkt: Gedurende deze fase gaat u samen een coach kijken wat er allemaal speelt op de huidige arbeidsmarkt. Wat verwachten werkgevers tegenwoordig van werknemers? Heeft u hiervoor eventueel nog bijscholing nodig?
  • Contacten leggen: U legt de nodige contacten en u krijgt diverse tools om met werkgevers in contact te komen. Dit wordt een van de eerste momenten dat u naar buiten toe treedt. Tijdens deze fase is het ontdekken van uw kansen tijdens relatienetwerken, bedrijfsbezoeken en/of jobbeurzen ook heel belangrijk.

Fase 3: Solliciteren en opvolgen

  • Gespreksvoorbereiding: U wordt geholpen om u goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Het is natuurlijk altijd spannend, maar samen met uw coach timmert u een waterdicht plan in elkaar.
  • Uw cv: Een cv is een papieren etalage waar u goed leesbaar en netjes verdeeld al uw kwaliteiten op vermeldt. Samen met een outplacementcoach kijkt u naar de indeling en opmaak van uw cv. Laat het duidelijk zien waar uw kwaliteiten liggen en is uw cv onderscheidend genoeg?
  • Motivatiebrief: Een ijzersterke motivatiebrief kan u onderscheiden van andere sollicitanten. In de motivatiebrief krijgt de lezer antwoord op twee vragen: Waarom bent u de juiste kandidaat voor de functie? Wat voegt u voor extra’s toe aan de organisatie? U leert een perfecte motivatiebrief te schrijven
  • Extra aandachtspunten: Een belangrijk onderdeel waarin gekeken wordt naar de do’s en don’ts gedurende een sollicitatiegesprek. Zo leert u uw kansen op een nieuwe job te vergroten.
  • Oefening baart kunst: U oefent samen met uw coach een sollicitatiegesprek. Het is belangrijk dat dit een waarheidsgetrouw gesprek is, omdat u op deze manier een echt gesprek benadert. U krijgt kritische vragen en u wordt echt klaargestoomd voor een sollicitatiegesprek.
  • Bijsturing: Er wordt gekeken naar hoe het op dit moment loopt en waarom niet alle sollicitaties tot een uitnodiging leiden. Heeft u nog verbeterpunten of zijn er nog andere kansen die u over het hoofd zijn gezien?
  • Aan de slag: Bij aanvang van uw nieuwe job blijft uw coach u ondersteunen tijdens uw integratie in de nieuwe organisatie. Het is niet zo dat het uit het oog uit het hart is. Integendeel, ieder proces wordt nauwlettend gevolgd, ook nadat u de job van uw dromen heeft gevonden.
About The Author

Bas Klein Geltink

Bas is een expert op het gebied van solliciteren. Tijdens zijn loopbaan heeft hij o.a. duizenden sollicitanten geïnterviewd en trainingen gegeven m.b.t. het afnemen van sollicitatiegesprekken. Daarnaast onderhield hij contacten met eigenaren, recruiters en P&O-medewerkers, van kleine bedrijven tot multinationals.

Blog Comments

Mooi, inzichtelijk artikel, Bas. Momenteel zit ik zelf in een traject verwikkeld om de overgang naar een andere werkgever binnen mijn sector zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot, maar ik heb het gevoel dat men desalniettemin het beste met mij voor heeft. Het is vooral fijn dat men zoals je zelf hierboven stelt meedenkt ipv. “voor mij denkt”. Er zijn naar mijn weten wel meer mensen in mijn omgeving die middels een mobiliteitsdienstverband op weg worden geholpen naar een andere baan. Je staat er gelukkig niet alleen voor maar je moet wel een soort van vertrouwensslag maken als werknemer. Mijn vraag aan jou is of ik bij zo’n constructie als werknemer er van uit mag gaan dat de werkgever de reguliere gang van zaken blijft hanteren? Met andere woorden: is een outplacement slechts een kwestie van instrumentele begeleiding of moet je als werknemer je erop hoeden dat er andere voorwaarden gelden t.a.v. je tewerkstelling? Wat zegt de wet hierover?

Beste Johannes,

Hartelijk bedankt voor je complimenten! Het is sterk aan te raden om je rechten en plichten als werknemer te kennen. Dit voorkomt eventuele misverstanden en behoedt je voor het maken van onwenselijke afspraken. Of dit uiteindelijk nodig is verschilt per werkgever. Uit de praktijk blijkt dat de ene werkgever meer inspanning levert dan wettelijk nodig is om de werknemer te begeleiden naar een nieuwe baan, terwijl de andere de werknemer onder druk zet om, voor de werknemer nadelige, afspraken te maken. Een vakbond, rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket kunnen je informeren over dergelijke wettelijke zaken. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend.

Heel veel succes met je eigen traject en ik hoop dat het ook voor jou tot een nieuwe baan leidt. Als ik je hierbij kan helpen verneem ik het graag.

Mvg, Bas

Add a comment

*Please complete all fields correctly

SUCCESVOL SOLLICITEREN DOE JE ZO!

Op zoek naar een baan of in de toekomst succesvoller solliciteren?
Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
INSCHRIJVEN
Ik hou ook niet van spam, je gegevens zijn dus veilig en uitschrijven kan op elk moment.
close-link

Ontvang onze maandelijkse 
nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
STUUR MIJ TIPS & TRUCS
Ontvang onze maandelijkse 
nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
Stuur mij tips & trucs