Bart van der Bent – HR professional bij Vegro – omschrijft zichzelf op LinkedIn als “Young, Fresh and Ambitious”. Bas wil wel eens weten hoe dat zit en of Bart nog goede tips heeft voor werkzoekenden.
Op je LinkedIn profiel zie ik vaak het woord “ambitieus” terugkomen. Waar liggen je ambities?
Mijn ambities liggen bij het verder ontwikkelen van mijn kennis en kunde als HR professional. Dit zowel in de diepte als in de breedte van het vakgebied. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om als “Business Partner” mee te kunnen praten en te adviseren op het gebied van organisatieontwikkelingen die overstijgend zijn aan HR gerelateerde zaken. Op dit moment heb ik een breed georiënteerde HR functie met veel mogelijkheden en vrijheden. Om die reden leer ik nog elke dag. Wanneer ik naar de toekomst kijk, wil ik graag doorstromen naar een zwaardere HR functie.
“Young” kan ik afleiden van je foto, maar kun je “fresh” voor ons verduidelijken?
Op dit moment ben ik twee jaar actief in een generalistische HR functie. Voor die tijd was ik een student met brede interesses. Interesses op het gebied van mijn vakexpertise maar ook op maatschappelijk gebied. Door mijn onbevangenheid, bevlogenheid en brede interesse, weet ik mijn samenwerkingspartners te verassen met niet-alledaagse oplossingen en inzichten.
Welke sport(en) beoefen je? En waarom?
Ruim vijf jaar geleden ben ik volledig verslaafd geraakt aan het kitesurfen. In de eerste jaren kon je echt spreken van een uit de hand gelopen hobby. Bij elk zuchtje wind deed ik alle moeite om het water op te gaan. Sinds ik aan het werk ben is de verslaving omgeslagen naar een passie waar ik, in balans met werk en gezin, tijd voor vrij probeer te maken. Afgelopen zomer zijn we verhuisd naar een huis op steenworp afstand van het strand, Ook op de windloze dagen zijn we veel op strand te vinden.
Wat doet Vegro en hoe omschrijf je de organisatie?
Vegro Verpleegartikelen is de laatste jaren uitgegroeid tot een bedrijf met thuiszorgwinkels en uitleenpunten met een landelijke dekking, een webwinkel en meerdere distributiecentra
vanuit waar de uitleen, verhuur en verkoop van verpleegartikelen en hulpmiddelen wordt
verzorgd. Daarnaast bedient Vegro ook de zakelijke markt door middel van het uit handen nemen van het hulpmiddelenbeheer van verzorgingshuizen, ziekenhuizen en andere intra- en extramurale instellingen. Op deze manier kunnen wij zorgen voor het voorraadbeheer, onderhoud en effectieve planning van de hulpmiddelen. Dit zorgt voor een effectiviteitsslag bij onze samenwerkingspartners.
Op de website van Vegro zie ik dat jullie ook voorwerpen gratis uitlenen?! Betekent dit dat ik langs kan komen en even een rolstoel kan lenen voor mijn oma? Of werkt dit anders?
Dat klopt in veel gevallen helemaal, Vegro heeft contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Om die reden kunnen wij veel hulpmiddelen kosteloos aan onze klanten uitlenen. Echter is de samenstelling van het uitleenpakket en uitleenduur per zorgverzekeraar verschillend.
De producten van Vegro komen op mij kwalitatief, maar niet heel “sexy” over. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Verpleegartikelen zijn allicht op het eerste gezicht niet “sexy” zoals jij het noemt, echter hebben wij als onderneming een groot maatschappelijk belang. Dit zie je terug in de missie van Vegro.
“Vegro Verpleegartikelen heeft als maatschappelijke onderneming tot doel individuele klanten optimale kansen te bieden bij het verbeteren van de levenskwaliteit. Als specialist in hulpmiddelen kan Vegro Verpleegartikelen actief inspelen op de vraag naar (zorg)hulpmiddelen”
De missie van Vegro is een missie waar ik voor 100% achter sta. Ik vind het mooi om te zien dat we met bijna 600 medewerkers dagelijks ons hard maken om de levenskwaliteit van hulpbehoevenden te verbeteren. Dit proces geeft mij elke dag weer energie.
Welke vacatures heb jij regelmatig beschikbaar? En welk type persoon zoek je hiervoor?
Wij hebben regelmatig vacatures beschikbaar voor onze Thuiszorgwinkels. Daarnaast hebben we regelmatig de functie van Medewerker Logistiek en Medewerker Frontoffice beschikbaar.
Voor de vacatures in de Thuiszorgwinkel is het van belang dat iemand aantoonbare commerciële werkervaring heeft, bij voorkeur in de retail. De wijze waarop wij verkopen is op basis van gedegen advisering, waarbij grote productkennis van essentieel belang is. Wanneer iemand ervaring of affiniteit heeft met de zorg is dat mooi meegenomen, maar daarnaast is altijd commerciële werkervaring essentieel om in aanmerking te komen voor de functie.
De functie van Medewerker Logistiek is een zeer veelzijdige functie. Onze Medewerkers Logistiek zijn werkzaam op de technische dienst, in het magazijn en leveren de artikelen bij onze klanten. Onze Medewerkers Logistiek zijn geen medewerkers die simpelweg een pakje bezorgen, de medewerkers komen bij de klant thuis. Om die reden vind ik het van belang dat de sollicitanten naast de vastgestelde functie-eisen in grote mate social skills bezitten.
Naast bovenstaande vacatures hebben we ook regelmatig andersoortige vacatures beschikbaar.
Waarom moeten mensen ervoor kiezen om bij Vegro te werken?
Vegro is een bedrijf dat je moet grijpen. Naast het feit dat wij een commercieel bedrijf zijn, hebben wij een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het geeft een enorme voldoening om klanten door onze hulpmiddelen en diensten te kunnen helpen. Daarnaast is Vegro een bedrijf wat volop in ontwikkeling is. Ook kijken wij met vertrouwen naar de toekomst en blijven we zoeken naar mogelijkheden om de markt nog beter te bedienen. Dit maakt het leuk om voor Vegro te werken.
Welke mensen inspireren jou?
Ik heb niet specifiek personen die mij inspireren. Wat ik bewonderingswaardig vind, zijn mensen die met volledige overgave en passie hun werkzaamheden uitvoeren, maar daarnaast ook een goede balans tussen de werk- en privésituatie hebben.
Door je jarenlange ervaring in het werven van personeel ben je wel duizenden sollicitanten tegengekomen. Wat zijn nu de drie belangrijkste punten waarmee zij zichzelf zouden kunnen verbeteren? En hoe zouden ze dit kunnen doen?
Wij merken dat het aantal sollicitaties dat wij ontvangen steeds groter wordt. Echter neemt de kwaliteit van de eerste presentatie van de sollicitant bij de potentiële werkgever af. Ik doel op de motivatiebrief en het cv. Voordat je je cv en motivatiebrief de deur uit doet. ben je dan bewust van het feit dat je vaak één van de vele sollicitanten bent. Een doorgewinterde recruiter of HR medewerker ziet in één oogopslag of iemand de moeite heeft genomen om een passende en pakkende motivatiebrief te maken en daarmee oprechte interesse in de vacature heeft. Kandidaten die kwantitatief aan het solliciteren zijn (groot aantal sollicitaties tegelijk versturen) vallen, door het ontbreken van een niet sluitende motivatiebrief, door de mand.
Wanneer je graag in aanmerking wilt komen voor een bepaalde vacature, schrijf dan een motivatiebrief waarin je duidelijk benoemt waarom je solliciteert en waarom je denkt dat jij de geschikte kandidaat bent. Probeer dit per vacature te doen en niet één algemene motivatiebrief te maken. Op deze wijze kun je bij een potentiële werkgever opvallen en zal de kans op een kennismakingsgesprek aanzienlijk worden vergroot.
Zorg daarnaast voor een passend en aansluitend cv op de functie waarop je solliciteert. Laat zien waarom jij de sollicitant bent voor de functie waar men graag mee wil kennismaken. Daarnaast is het een must dat een cv leesbaar en overzichtelijk is.
Wanneer je op kennismakingsgesprek bent, neem dan ook de ruimte om vragen te stellen. Het is immers belangrijk dat beide partijen zich goed voelen bij een eventuele indiensttreding. Probeer al je vragen te stellen om de vacature helemaal duidelijk te krijgen.
Welke drie tips heb je voor werkzoekenden die al geruime tijd geen baan kunnen vinden?
- Wees je altijd bewust van je kwaliteiten, benadruk en vermeld deze altijd in je motivatiebrief, cv en tijdens een gesprek.
- Probeer gericht te solliciteren en niet te schieten met hagel. Wanneer je een afwijzing ontvangt, probeer dan feedback te krijgen om wellicht je zoektocht aan te passen.
- Maak actief gebruik van je netwerk. Slechts een klein percentage van alle beschikbare arbeidsplekken komt op het web terecht. Veel vacatures worden al op andere wijze ingevuld. Probeer dus actief op zoek te gaan naar vacatures en wacht niet de vacatures op de jobboards af. Maak daarom slim gebruik van je netwerk. Wanneer je je netwerk niet duidelijk in beeld hebt, neem dan de tijd om je netwerk te onderzoeken en schematisch weer te geven.
Auteur
Bas Klein Geltink
Bas is een expert op het gebied van solliciteren. Tijdens zijn loopbaan heeft hij o.a. duizenden sollicitanten geïnterviewd en trainingen gegeven m.b.t. het afnemen van sollicitatiegesprekken. Daarnaast onderhield hij contacten met eigenaren, recruiters en P&O-medewerkers, van kleine bedrijven tot multinationals.