Een cv maken in Word

Hoe maak je een mooi cv in Word?

Met het volgende stappenplan is een cv in Word maken kinderspel:

1. De opmaak

Kies voor een leesbaar en zakelijk lettertype, zoals Times New Roman, Arial, Calibri, Verdana of Cambria. Voor de lettergrootte gaat de voorkeur uit naar 11. Als het document klaar is, kun je zien of alles netjes op de pagina’s past. Eventueel kun je er dan nog voor kiezen om de lettergrootte aan te passen. De kopjes (persoonsgegevens, persoonlijke samenvatting, werkervaring etc.) worden vetgedrukt en in lettergrootte 12 gemaakt.

Houd in het gehele document de volgende afstanden aan: tussen de kopjes en de teksten: 1 blanco regel en tussen de teksten en het volgende kopje: 3 blanco regels.
De zinnen komen netjes onder elkaar te staan als je de uitlijning van het document verandert van “standaard” naar “geen afstand”.
Tenslotte wordt onder de kopjes vanaf ‘werkervaring’ een lijn geplaatst.

2. Een pakkende titel voor je cv in word

Begin je cv met een pakkende titel. Hiermee trek je gelijk de aandacht van de recruiter. Om je op weg te helpen, volgen hieronder enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • Administratie: HBO directiesecretaresse – MS office expert
  • IT: Senior programmeur – Java//JEE
  • Engineer: Electrical Engineer HBO+
  • Stage: Leergierige marketeer + Photoshop
  • Starter: Afgestudeerd HBO Marketing en Communicatie

Pas de titel aan naar lettergrootte 16 en vetgedrukt, zodat deze meteen in het oog springt.

3. Persoonsgegevens

Bij persoonsgegevens vul je alleen de benodigde contactgegevens in. Zorg ervoor dat alles netjes onder elkaar staat, zoals hieronder weergegeven.

Naam Janneke de Vries
Geboortedatum xx-xx-xxxx
Woonplaats Amsterdam
Nationaliteit Nederlandse
Mobiel 06-123 456 78
E-mail voorbeeld@email.com

 

Tip: Je kunt met tabs werken, maar als je handig met Word bent, kun je ook een tabel als hulpmiddel gebruiken. In dit geval kies je voor invoegen > tabel. Selecteer het aantal rijen en kies voor twee kolommen. Na het invullen kun je de randen weglaten. Ga op de tabel staan, kies voor hulpmiddelen voor tabellen > ontwerpen > randen > geen rand.

4. Profiel als persoonlijke toevoeging aan je cv

Je kunt ervoor kiezen om een profielschets van jezelf te geven waarin je je ambities en vaardigheden omschrijft. Hiermee krijgt de recruiter snel een indruk van wie je bent.
Let op: hier hoort niet je motivatie thuis; deze beschrijf je in je brief. Als je werkervaring en/of opleidingen niet helemaal overeenkomen met de gestelde functie-eisen, kun je dit in het profiel rechtzetten.
Voorbeeld
Ik ben een gedreven managementassistente met brede kennis van zaken en ervaring binnen de overheid en de zakelijke dienstverlening. Ik geef de voorkeur aan gestructureerd werken en pas mij snel aan in een nieuwe omgeving. Het liefst werk ik in teamverband, maar ik kan ook goed zelfstandig werken. Ik kom het best tot mijn recht in een organisatie die, net als ik, gericht is op kwaliteit en verbetering.
Lees meer over het persoonlijk profiel in je cv

5. Werkervaring

Beschrijf hier je werkervaring tot nu toe waarbij je de volgende volgorde aanhoudt: start- en einddatum van de functie – functietitel – bedrijf en daaronder gevolgd door een toelichting: de werkzaamheden/verantwoordelijkheden. Maak per functie een opsomming en houd hierbij een omgekeerde chronologische volgorde aan. Begin bij je meest recente werkervaring en ga dan terug naar het begin van je loopbaan.
Tip: als je al redelijk wat werkervaring hebt, geef dan alleen een toelichting op de banen van de laatste vijf tot tien jaar. Noem wel al je werkervaring om te voorkomen dat er een gat in je cv ontstaat.
Voorbeeld
08/2009 – 10/2013      Functietitel                                          Bedrijf
In deze functie was ik verantwoordelijk voor de secretariële en organisatorische ondersteuning van de directieleden. Ik stroomlijnde de dagelijkse gang van zaken en gaf zelfstandig invulling aan een breed takenpakket. Ik fungeerde als eerste aanspreekpunt voor vele contacten, beheerde de complexe agenda’s en was gesprekspartner voor de betrokken partijen.

6. Opleidingen

Maak de lay-out voor opleidingen exact hetzelfde als die van je werkervaring. Je begint met de start- en einddatum van de opleiding, daarna volgen de naam van de opleiding en de naam van het opleidingsinstituut. Beschrijf vervolgens de inhoud van de opleiding door de belangrijkste vakken en indien van toepassing, je minor te noemen. Als je een scriptie of een afstudeeronderzoek hebt geschreven, benoem dan de titel van de scriptie en het eindcijfer.
Voorbeeld
08/1990 – 10/1994      Naam van de opleiding                       Naam opleidingsinstituut
Diploma behaald: ja
Inhoud van de opleiding

7. Aanvullende opleidingen en cursussen

Als je aanvullende opleidingen of cursussen hebt gevolgd, vermeld deze dan onder dit kopje. Maak zelf een inschatting van de opleidingen of cursussen die je in je cv op wilt nemen. Hebben ze een toegevoegde waarde voor de functie of niet?
Voorbeelden

  • Cursus ‘omgaan met lastige klanten’ (2011). Certificaat behaald.
  • Cursus ‘leiderschapsstijlen’ (2012). Certificaat behaald.
  • Cursus Spaans (momenteel studerend).

8. Overige zaken

Vrijwilligerswerk gedaan, een lange reis gemaakt of bouw je in je vrije tijd graag websites? Overige zaken kunnen de moeite waard zijn om in je cv te vermelden, vooral als je een starter bent. Maar ook als je ervaren bent kunnen ze een toegevoegde waarde hebben. Maak een selectie, zodat ze iets zeggen over je persoonlijke interesses en keuzes. Houd er rekening mee dat als je wordt uitgenodigd voor een gesprek je bepaalde keuzes die je hebt gemaakt kunt toelichten. Voorbeelden:

  • Relevante nevenactiviteiten, zoals vrijwilligerswerk.
  • Hobby’s; mits ze relevant zijn voor de functie. Voorbeelden: het schrijven van een blog, het bouwen van websites, etc.
  • Talenkennis; hierbij geldt wederom dat deze relevant moeten zijn voor de functie. Je kunt per taal die je beheerst aangeven of je de taal goed/uitstekend beheerst in woord en geschrift.
  • Referenties; de contactgegevens van bedrijven waar je eerder gewerkt hebt of stage hebt gelopen. Onthoud dat als je referenties opgeeft je de persoon in kwestie hiervan op de hoogte stelt.

Eindresultaat cv in Word

Met de onderdelen die zijn behandeld, ziet het cv (in lettertype Calibri) er als volgt uit: gratis-voorbeeld-cv-in-Word

Laatste check

Tenslotte volgt een laatste controle op je cv. Heb je alles goed ingevuld? Niets vergeten? Alle spelfouten eruit gehaald? Mooi! Verstuur je cv als bijlage mee met je brief.
Veel succes bij het maken van je cv in Word.

Bas Klein GeltinkEigenaar - Sollicitego

Bas is een expert op het gebied van solliciteren. Tijdens zijn loopbaan heeft hij o.a. duizenden sollicitanten geïnterviewd en trainingen gegeven m.b.t. het afnemen van sollicitatiegesprekken. Daarnaast onderhield hij contacten met eigenaren, recruiters en P&O-medewerkers, van kleine bedrijven tot multinationals. Hierdoor weet hij als geen ander hoe bedrijven selecteren, waar ze naar op zoek zijn en hoe jij je als sollicitant kunt onderscheiden in de markt. Deze kennis deelt hij graag met jou. Voeg je e-mailadres nu onderaan deze pagina toe en Bas zal je op de hoogte houden van al zijn gratis tips!

SUCCESVOL SOLLICITEREN DOE JE ZO!

Op zoek naar een baan of in de toekomst succesvoller solliciteren?
Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
INSCHRIJVEN
Ik hou ook niet van spam, je gegevens zijn dus veilig en uitschrijven kan op elk moment.
close-link

Ontvang onze maandelijkse 
nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
STUUR MIJ TIPS & TRUCS
Ontvang onze maandelijkse 
nieuwsbrief boordevol do's, don'ts en trends op het gebied van solliciteren!
Stuur mij tips & trucs