Werkzoekend! Hoe pak ik dat aan na twintig jaar aaneengesloten gewerkt te hebben? Ontmoetingen met mensen, social media, ervaring en kennis brachten mij op het idee om hierover een artikel te schrijven.
In september 2017 werd ik sinds 1994 weer officieel werkzoekend. Omdat ik daardoor al lange tijd niet meer gesolliciteerd had, wist ik wel wat mij te wachten stond maar ik moest het nu in de praktijk ondergaan. Praktijkervaringen maken mij sterker en wat ik geleerd heb, wil ik hier graag delen. Ik hoop vooral degenen die net als ik na lange tijd de arbeidsmarkt betreden inzicht te geven. Als je weet wat er leeft, neem een moment, zorg voor elkaar en deel je ervaringen.
Ik geef hieronder vijf tips die ik als zeer waardevol beschouw en die mij prikkelden op het moment dat ik ze ergens vernam. Van wat ik al wist of waar ik ervaring mee had opgedaan, leerde ik toch weer iets nieuws. Deels nieuw dus en deels oud met nieuw ontwikkeld inzicht.
- Weet wat je kunt en wat je wilt.
Benoem je sterke competenties en onderzoek welke daarvan gevraagd worden door werkgevers. Stem je cv af op de functie waar je een motivatie voor schrijft.
- Meld je aan op LinkedIn en zorg dat je je goed profileert.
Gebruik een goede profielfoto waarbij je de toeschouwer als het ware aankijkt. Maak je functietitel wervend: Geef aan wat je expertise is. Gebruik trefwoorden in je pitch (verhaal onder je profielfoto) zodat je gevonden wordt.
- ‘Kopjes koffie verdienen’.
Probeer in je zoektocht zoveel mogelijk aan te sturen op menselijk contact. Je bent natuurlijk veel meer dan een motivatie en werkervaring op papier. In het echt ben je ook spontaner dan op die voortreffelijke video of vlog.
- Zoek een manier om de vacature voor te zijn.
Dit bereik je door te netwerken en open sollicitaties. Geef aan wat je kunt als je hoort dat er invulling gegeven moet worden aan werkzaamheden waar nog geen functie voor bedacht is. Door mee te denken, zul je beloond worden.
- Verplaats je in de werkgever: What’s in it for me!
Dit houdt in dat je motivatie voor een functie onderbouwd moet zijn en dan zodanig dat er meerwaarde in zit voor de lezer en daarmee de werkzaamheden. Een goede motivatie is bijvoorbeeld een succesverhaal vanuit je vakgebied beschrijven. Stem ook je communicatie op social media en recruiters hierop af. Verkoop jezelf! Je communicatie is meer dan alleen woordgebruik. Denk aan je houding, intonatie en presentatie maar doe wel dat wat bij jou past.
Heb jij hier ook waardevolle ideeën over? Plaats gerust een reactie als ‘zesde tip’!
Met vriendelijke groet,
Thijs Driessen
Auteur
Thijs Driessen
Thijs Driessen was jarenlang werkzaam als medewerker klantenservice voor een B2B uitgever. Vanuit klantgedrevenheid heeft hij grote successen in zijn vakgebied behaald: promotor gespreksvaardigheden, hoge NPS scores, escalatie procedures nieuwe producten (websites en SEO). Momenteel is hij beschikbaar voor een nieuwe functie.