Door de juiste woorden te gebruiken in je headline (ook wel titel) wordt je gevonden door recruiters en trek je direct de aandacht. Slimme trucjes helpen je hierdoor met de eerste stap om een nieuwe baan te veroveren!
Wat moet een LinkedIn headline niet zijn
Het allerergste is natuurlijk het hebben van geen headline! Maar heel dicht hierbij staan zinnen zoals “Opzoek naar een nieuwe uitdaging”. Ja, maar wat dan?! Of slechts “beschikbaar”, wederom de vraag voor wat dan?! Slechts als je in je headline aangeeft wat je zoekt kun je gevonden worden.
Hieronder zie je voorbeelden van titels die ongeschikt zijn.
Wat moet een LinkedIn headline wel zijn
Het is altijd erg gemakkelijk om naar een ander te wijzen wanneer ze iets verkeerd doen! Het zelf beter doen is een stuk moeilijker waarmee ik je gelukkig ga helpen. De tips hieronder zorgen ervoor dat ook jij een perfecte kopregel hebt!
Zoekwoorden gebruiken
De meest krachtige zet is om de goede zoekwoorden (ook wel keywords) te gebruiken waar recruiters op zoeken. Bedenk je dus op welke woorden je gevonden wilt worden. Dit zouden begrippen kunnen zijn maar ook termen en/of afkortingen. Voorbeelden hiervan zijn: verkoop, manager, overheid, LINUX, ROI, SAP, recruiter, klantenservice, P&O, accuraat etc. Je kunt in dit artikel lezen waar recruiters nog meer op letten in je cv en gehele LinkedIn-profiel.
Moet ik vermelden dat ik beschikbaar ben?
Het is populair om de woorden “beschikbaar”, “op zoek”, “op zoek naar een nieuwe uitdaging”, “werkzoekende” en/of “werkloos” te vermelden.
Het grote voordeel hiervan is dat recruiters ook zoeken op deze woorden en jij hierdoor sneller gevonden zal worden. Recruiters zoeken bijvoorbeeld naar een accountant in regio Rotterdam met “beschikbaar” in zijn of haar titel. Naar mijn idee mag iedereen weten dat je beschikbaar bent en om die reden kun je dit ook prima vermelden. Het grote nadeel is dat wanneer jij online aan het netwerken bent het mensen ook zou kunnen afschrikken. Wanneer je hen benadert kunnen ze bang zijn dat je slechts iets komt halen (een baan). Houd hier dus rekening mee in je benadering door altijd eerst iets te komen brengen/geven.
Welke opties heb je voor je headline?
Voorbeelden van LinkedIn headlines met een functieomschrijving en een slotzin:
Voorbeeld van een LinkedIn headlines met een gehele zin:
Voorbeelden van een LinkedIn headlines waarbij de boodschap op een humoristische wijze overgebracht wordt:
Wees origineel
De woorden als flexibel’, ‘enthousiast’, ‘geen 9-5 mentaliteit’, ‘out of the box’ of ‘helikopterview’ zijn ontzettend afgezaagd in LinkedIn-titels. Iedereen gebruikt deze woorden waardoor je de plank misslaat met je deze nietszeggende woorden in je titel. Vermijd deze woorden en kies juist voor woorden die je persoonlijkheid laten zien. Je kunt ook zoeken op synoniemen van bekenden nietszeggende termen.
Gebruik geen hoofdletters of te veel gekke tekens
Let erop dat je niet te schreeuwerig en wanhopig overkomt in je titel. Je kunt prachtige tekens gebruiken tussen verschillende woorden zoals de voorbeelden hierboven maar laat het hierbij. Je kunt hier de verschillende tekens (symbols & emojis) zien die je kunt gebruiken in je LinkedIn headline.
Hoe pas je de headline aan?
LinkedIn heeft zelf een goede uitleg gemaakt hoe je dit kunt doen wat je hier kunt zien.
Conclusie en mijn advies
Je LinkedIn headline moet een weerspiegeling zijn van jezelf met slimme termen waar recruiters naar zoeken. Je titel mag daarom best een beetje gewaagd en/of creatief zijn. Je titel moet prikkelen en aangeven wat jij voor de persoon kunt betekenen. Je kunt benoemen in je titel dat je werk zoekt maar geef hierbij altijd aan wat je precies zoekt!
Lastig om een goede headline te bedenken? Laat door ons je LinkedIn-profiel checken zodat je niet meer op zoek hoeft naar werk maar gevonden wordt door werkgevers.
Auteur
Bas Klein Geltink
Bas is een expert op het gebied van solliciteren. Tijdens zijn loopbaan heeft hij o.a. duizenden sollicitanten geïnterviewd en trainingen gegeven m.b.t. het afnemen van sollicitatiegesprekken. Daarnaast onderhield hij contacten met eigenaren, recruiters en P&O-medewerkers, van kleine bedrijven tot multinationals.